Špeciálne vozidlo AV-15 je určené na : - vyslobodzovanie a odsun poškodenej alebo uviaznenej pásovej a kolesovej vojenskej techniky - výkonávanie žeriavových prác s bremenami s max. hmotnosťou 15 t v poľných podnienkach, alebo vo vojenských opravárskych zariadeniach - vzkonávanie potrebných terénnych úprav a zemných prác buldozérovou radlicou
Vozidlo nahradilo v ČSLA zastarané žeriavové tanky JT-34 a vojenské autožeriavy AV-8 vyrábané v 60-tych a 70-tych rokoch. Prvé vývojové práce začali v roku 1972 na základe požiadavky tankovej a automobilovej správy MNO ČSSR. Prvá časť vývojových prác riešila konštrukciu na báze podvozku TATRA 813, po prechode výroby TATRY na typ T-815 v Martine rekonštruovali AV-15 na podvozok T-815. Vývoj bol ukončený v roku 1979. Pôvodným výrobcom mal byť ZTS n.p. Martin. Výrobok mal vhodným spôsobom vykrývať určitý výpadok výroby a zamestnanosti spôsobený prechodom výroby tankov T-55A na tanky T-72. Napokon výrobu pridelili ZTS n.p. Košice, ktorý sa špecializoval na účelové automobily. Žeriav bol vyrábaný vo VSS Košice. Overovacia séria bola vyrobená roku 1983 a od roku 1984 začala sériová výroba. Výrobok bol dodaný ČSLA a exportovaný do NDR a do Indie. Do roku 1989 bylo vyrobeno 209 automobilů AV-15.
Zdroj : MOT 9/2000
URL : https://www.valka.cz/CZK-AV-15-automobil-vyprostovaci-t13190#47621
Verze : 0
Obsluhu vyprošťovacího automobilu AV-15 tvoří velitel (vyškolený jako jeřábník-vyprošťovač a radista) a řidič (vyškolený jako řidič nákladního automobilu, vazač, svářeč a buldozerista). Vozidlo je postaveno na podvozku T-815 VP13 32 265 8x8.1R s hmotností 10 850 kg.
Uživatelé: Československo (ČR/SR, mezi roky 1990 až 1991 bylo pro Československo vyrobeno 52 vozidel), NDR, Indie (dodávky pro Indii měly probíhat v letech 1991-2003, 2004 a 2007 a měly zahrnovat 349 vozidel)
Technicko-taktická data Rozměry: - délka (výložník vzadu): 12 300 mm - výška: 3 360 mm - šířka včetně buldozerové radlice: 2 570 mm - světlá výška: 320 mm
Nájezdový úhel: - vpředu: 18° - vzadu: 29°
Rozvor náprav: 1650 mm - 2870 mm - 1 450 mm Rozchod kol: - vpředu: 1 996 mm - vzadu: 1 940 mm
Pohotovostní hmotnost: 30 000 kg Největší přípojná hmotnost přívěsu: - na silnici: 65 000 kg - v terénu: 15 000 kg
Maximální rychlost: 70 km/h Největší rychlost při vlečení techniky kloubovou tyčí po komunikaci o hmotnosti: - do 16 000 kg: 60 km/h - do 22 000 kg: 30 km/h Největší rychlost při vlečení techniky pevnou tyčí po komunikacích do hmotnosti 30 000 kg: 50 km/h Největší rychlost vozidla s přívěsem do hmotnosti 65 000 kg: 50 km/h
Největší nosnost při odsunu techniky na výložníku jeřábu: 6 500 kg - nejvyšší rychlost při této nosnosti po komunikaci: 10 km/h - nejvyšší rychlost při této nosnosti v terénu: 5 km/h
Vyložení jeřábu Nejmenší: 2 m Největší - se základním výložníkem: 7,7 m - s nástavcem: 11,4 m Pracovní rozsah jeřábu: 360°
Nosnost jeřábu - se základním výložníkem při vyložení 3 m na podpěrách: 15 000 kg - s nástavcem při největším vyložení na podpěrách: 4 000 kg
Hlavní naviják - s vertikální osou otáčení - na ložisku otoče jeřábu - tažná síla při přímém tahu: 147 kN - tažná síla přes dvě kladky: 442 kN - pracovní délka lana: 150 m
Pomocný naviják - délka lana: 320 m
Buldozérové zařízení: BZ 815
Povolený boční náklon vozidla: 20° Výstupnost: 360 mm Překročivost: 1 600 mm Brodivost: 1 300 mm
URL : https://www.valka.cz/CZK-AV-15-automobil-vyprostovaci-t13190#46668
Verze : 0
Reklama
Diagram vyložení.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/CZK-AV-15-automobil-vyprostovaci-t13190#328387
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/CZK-AV-15-automobil-vyprostovaci-t13190#328388
Verze : 0
AV-15 (SPZ 4T9 2106) od Záchranné roty Zbiroh Záchranného útvar HZS ČR (bývalý 157. záchranný prapor) zachycený v obci Frýdlant při odklízení následků povodní, 8.8.2010.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
DD.MM.RRRR
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/CZK-AV-15-automobil-vyprostovaci-t13190#371887
Verze : 1
URL : https://www.valka.cz/CZK-AV-15-automobil-vyprostovaci-t13190#736743
Verze : 5
Diskuse
Podotýkam, že výroba žeriavových nadstavieb AV-15, prebieha vo VSS Košice v nepravidelných intervaloch a rôznych počtoch doposiaľ. O tzv.kvalite výroby sa radšej nezmieňujem.
URL : https://www.valka.cz/CZK-AV-15-automobil-vyprostovaci-t13190#175513
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.